Od wielu lat wśród najpopularniejszych prezentów świątecznych znajdują się kosmetyki. Wygodne i zawsze pewne rozwiązanie, gdyż taki prezent sprawdzi się bez względu na wiek czy płeć. Drogerie kosmetyczne i supermarkety w okresie przedświątecznym przygotowują specjalne zestawy kosmetyczne, aby jeszcze bardziej ułatwić wybór idealnego prezentu. Co ciekawe, zgodnie z najnowszymi badaniami NEPI Rockcastle, kobiety zdecydowanie bardziej wolą zobaczyć pod choinką biżuterię, a mężczyźni elektronikę. Jednak mniejszy budżet w przypadku większości Polaków sprawia, że kosmetyki stale są najczęściej kupowane.
Ankiety przeprowadzono w największych polskich centrach handlowych. Wynika z nich, że ponad 57 proc. osób na świąteczne prezenty wyda nie więcej niż 500 złotych. Co trzeci ankietowany wskazał, że wyda między 500 a 1000 złotych. Niemal połowa kobiet podarki kompletuje jeszcze w listopadzie, mężczyźni natomiast kupują na początku grudnia. Zaledwie 11 proc. ankietowych tego typu zakupy wykonuje bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem. Warto dodać, że w ostatnim czasie wiele osób korzysta z promocji na „Black Friday” i wówczas kupuje większość prezentów.
Numerem jeden wśród choinkowych prezentów Polaków od lat są kosmetyki. Kupuje je 36 procent osób. W podobnom stopniu wybierają je zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Na drugim miejscu plasują się zabawki, które kupowane są z myślą o dzieciach. Wśród prezentów można też znaleźć ubrania i buty oraz mniejszy sprzęt elektroniczny.
Polacy w wyniku pandemii bardzo mocno zmienili swoje nawyki zakupowe, rezygnując ze stacjonarnych sklepów na rzecz serwisów online. Spore grono nadal unika tłumów, które w galeriach handlowych pomimo ograniczeń często się zdarzają. Poza tym w internecie wiele produktów jest znaczenie tańszych niż w tradycyjnych sklepach, dlatego można się spodziewać, że większość Polaków tegoroczny prezent kupi przez internet.