Rynek kosmetyczny rozwija się w Polsce od lat. Raport przygotowany przez PKO BP dostarcza danych dotyczących kondycji branży w 2021 i 2022. Mówi również o jej szansach rozwoju. Analiza jest też szansą na spojrzenie z perspektywy lat na gorsze i lepsze momenty branży beauty.
Lata 2018 i 2019 minęły pod znakiem rosnącej sprzedaży produktów pielęgnacyjnych. W tym okresie wzrastała ona średnio o 2,5% rocznie. Trend ten przerwała dopiero pandemia. Kolejne dwa lata, czyli 2020 i 2021 przyniosły spadek rocznej sprzedaży na polskim rynku średnio o 2,7%. Podobne zjawisko dotyczyło wszystkich gałęzi rynku, jednak z różnym nasileniem. Najbardziej obniżyła się sprzedaż kosmetyków do makijażu, aż o 8,2%. Podobnie było na innych europejskich i światowych rynkach beauty. Ograniczenie życia społecznego i obowiązek noszenia maseczek z pewnością nie sprzyjały używaniu kolorowych kosmetyków.
Analiza wykorzystuje prognozy Statisty, według których w latach 2022 – 2026 wartość przychodów całej branży będzie rosła szybciej niż przed pandemią. Oczekiwany jest średni wzrost na poziomie 4,8% rocznie. Przewidywany zysk, jaki osiągnie rynek kosmetyczny w 2026, to 4,9 mld EUR. Specjaliści prognozują, że najbardziej dynamicznie rozwinie się segment, który wcześniej zaliczał ostre spadki, czyli wspomniane już kosmetyki do makijażu. Ich średni zysk w omawianym okresie może rosnąć średnio o niemal 8% rocznie. Sprzedaż kosmetyków w 2026 może być aż o 26,5% wyższa od notowanej w 2021.
W ujęciu procentowym największy udział w rynku mają kosmetyki do pielęgnacji osobistej. Ich sprzedaż w 2022 szacowana była na 2,0 mld EUR. Była to niemal połowa całkowitej sprzedaży na rynku kosmetycznym.
Analiza obejmuje również kierunki eksportu polskich producentów kosmetyków. W 2021 były to kraje europejskie i Kazachstan. Od lat do najważniejszych odbiorców rodzimych kosmetyków należą Niemcy. W omawianym roku trafiło tam niemal 20% eksportu. Dalej na liście uplasowały się Rosja, Wielka Brytania i Belgia. Łącznie trafiło do nich 23,3% polskiego eksportu. W 2012 10 największych rynków docelowych pochłonęło niemal 70% całego eksportu tej branży.