Pandemia koronowirusa miała wpływ na wszystkie aspekty życia, nawet te pozornie mało związane. Mocny spadek sprzedaży odnotowano w branży kosmetycznej w przypadku kosmetyków kolorowych, zwłaszcza pomadek. Nakaz noszenia maseczek, a także praca zdalna i zamknięcie gospodarki, sprawiło że kobiety nie potrzebowały makijażu. Dopiero teraz sklepy kosmetyczne zaczynają odnotowywać wzrosty sprzedaży. Szacuje się, że rok 2021 przyniesie powrót do sytuacji sprzed pandemii.
Sytuacja, jaka miała miejsce w 2020 roku określane jest efektem szminki i oznacza znaczący spadek konsumpcji produktów luksusowych. Takie zjawisko miało miejsce już wcześniej, ale dopiero w 2000 roku szef marki kosmetycznej Estee Lauder nadał mu nazwę. Gdy wiele kobiet przestało się malować, bo zmuszone były zostać w domu, drogie kosmetyki przestały się sprzedawać. Najnowsze dane wskazują, że zjawisko dobiega końca, a sprzedaż szminek w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 80 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku. Największym popytem cieszą się kosmetyki o wydłużonej trwałości, które nie rozmazują się, gdyż nadal w wielu miejscach maseczki są obowiązkowe.
W Polsce różnice w sprzedaży kosmetyków nie są aż tak drastyczne. Spadek w 2020 roku wyniósł tylko o 6 proc., ale samych pomadek aż o 29 proc. Póki co Polki chętniej kupują produkty do makijażu, jednak nadal skupiają się na kosmetykach do makijażu oczu oraz stylizacji paznokci. Powrót zainteresowania kolorowymi pomadkami zajmie zdecydowanie więcej czasu, gdyż dopiero niedawno zniesiono konieczność noszenia maseczek na świeżym powietrzu.
Pandemia zmieniła wiele nawyków, również tych makijażowych, a także skłoniła więcej osób do zakupów online. Do tej pory zdecydowanie częściej kosmetyki sprzedawano stacjonarnie. Najwyższą sprzedaż notowała sieć sklepów Rossmann, a na drugim miejscu był dyskont Biedronka. Eksperci prognozują, że już w 2021 roku sprzedaż powróci do tego poziomu, jaki notowano w 2019 roku. Oczywiście pod warunkiem, że epidemia wygaśnie i po wakacjach nie powróci kolejna fala zakażeń.