W ciągu ostatnich lat polski rynek kosmetyczny rozwijał się bardzo intensywnie. Czym się charakteryzuje, na co zwracają uwagę konsumenci oraz jakie są prognozy na kolejne lata?
Intensywny rozwój
Polska jest obecnie szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej na tle innych krajów. Podczas, gdy inne duże rynki, jak np. francuski, kurczyły się, tak polski rynek kosmetyczny odnotował prawdziwy wzrost. Wystarczy spojrzeć na dane – w roku 2016 wartość polskiego rynku kosmetycznego wyniosła 16 mld zł, a jeszcze w 2002 roku było to tylko 9 mld zł. Wzrost rynku pomiędzy tymi latami jest określany jako stały (średnio 2% rocznie). Prognozy na kolejne lata są równie optymistyczne – szacuje się, że prognozowana wartość rynku kosmetycznego w Polsce w 2021 roku wyniesie 20 mld zł. [3]
Wysoka wartość rynku kosmetycznego jest bezpośrednio związana z dobrą pozycją eksportową. Polska jest obecnie 13. eksporterem kosmetyków na świecie i ma 2,6% udziału w globalnym rynku, a wartość eksportu polskich kosmetyków wynosi 2,9 mld euro, co odpowiada około 1,5% polskiej sprzedaży zagranicznej. [2] Kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, nawet do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia, jednak to rynek wewnętrzny Unii Europejskiej jest najważniejszy dla krajowych firm.
Rynek kosmetyczny jest również źródłem zatrudnienia dla wielu ludzi – bezpośrednie zatrudnienie w przemyśle kosmetycznym w Polsce wyniosło w 2016 roku 16,5 tys. osób.
Trendy konsumenckie w kraju
Na jakie kryteria zwracają uwagę Polacy robiąc zakupy kosmetyczne? Otóż na przestrzeni lat wraz ze zmianami na rynku kosmetycznym zmieniło się także podejście konsumenta. Polacy mają większą wiedzę i świadomość dotyczącą kosmetyków. Dla coraz większej liczby osób duże znaczenie ma skład produktu – 59% badanych. Z czego 62% stanowiły kobiety, a 51% mężczyźni. Skład kosmetyków okazał się najważniejszym kryterium wyboru dla osób w wieku powyżej 54 lat – 70%. Dodatkowo, dla tej grupy wiekowej istotny był fakt, czy kosmetyk znajduje się w opakowaniu przyjaznym środowisku – 69% i czy jest polską marką – 68%. [1]
Internet odgrywa dużą rolę w opisywanym sektorze. Polacy chętnie robią zakupy kosmetyczne przez Internet – najczęściej są to kobiety, wśród których 51% dokonuje zakupów kosmetycznych w sieci. [2] Konsumenci używają Internetu również po to, by wyszukiwać informacji i opinii na temat danych produktów – najczęściej na forach – 42% oraz w mediach społecznościowych 35%.
Trendy wśród konsumentów różnią się tez w zależności od płci kupującego. Z danych wynika, że kobiety (58%) częściej niż mężczyźni (51%) są w stanie zapłacić więcej za kosmetyk z naturalnych składników. [1] Tak samo sytuacja wygląda w przypadku wyszukiwania informacji o nieznanym wcześniej produkcie w sieci lub wśród znajomych – kobiety 55%, mężczyźni 41%. [1] Ze względu, iż 66% kobiet maluje się codziennie, kupują one więcej kosmetyków niż mężczyźni. Jeżeli chodzi o produkty do pielęgnacji ciała, to różnica ta jest mniej drastyczna – statystyczna Polka stosuje około 8 produktów, a przeciętny Polak – około 6. [3]
Dla Polaków kluczowym kryterium wyboru nadal pozostaje cena – 30% osób oraz fakt, że produkt się zużył –26% osób.[2]
[1] https://wirtualnekosmetyki.pl/-badania-rynkowe/rynek-kosmetyczny-wciaz-rosnie—w-2018-wzrosl-o-3,7-proc.,-w-2019-wartosc-prognozowana-na-ponad-24-mld-zl-
[2] https://blog.arvato.pl/2019/08/06/jak-kupujemy-kosmetyki-charakterystyka-rynku-kosmetycznego-w-polsce/
[3] https://analizarynku.eu/rynek-kosmetykow-w-polsce